Meer water drinken...

Het is zomer, warm en je zweet. Je verliest dus vocht, maar vul je dit aan? Veel mensen vergeten om voldoende water te drinken of ze denken dat ze genoeg drinken en dan valt dat bij nader inzien eigenlijk tegen. Ben jij daar één van? Wil je tips om meer water te drinken of ervoor te zorgen dat je lichaam echt wat met het water doet dat je binnenkrijgt? Dan is deze blog wat voor jou!

Ons lichaam bestaat voor het grootste gedeelte (60%) uit water en het is belangrijk dat je dit aanvult met anderhalf a twee liter vocht voor een goede vochthuishouding. Als het tropisch heet is of je sport flink – dus meer zweet – moet je ietsje meer drinken. Teveel water drinken is overigens ook niet goed. Vocht heeft verschillende functies in ons lichaam zoals: het is een bouwstof, transportmiddel, oplosmiddel en warmteregulaar. De vochthuishouding wordt geregeld door ons hormoonsysteem en alle klieren van het hormoonsysteem werken nauw samen. Ze kunnen hun werk goed doen als er voldoende vocht je lichaam binnenkomt. Maar wist je dat koffie, alcohol en frisdrank eigenlijk niet meetellen? Deze dranken zijn een belasting voor je lichaam (als lever en darmen) en onttrekken vaak ook nog eens vocht aan je lichaam. Wat wel goed is, is kruidenthee en water. Nog beter is zeezoutwater en dan bedoel ik niet dat je uit zee moet gaan drinken.

 

Een vocht tekort kan er niet alleen voor zorgen dat je lichaam warmte niet goed kwijtraakt, het kan ook fysieke en mentale vermoeidheid veroorzaken of zorgen voor een slechter geheugen en concentratieproblemen. Veel mensen kampen met hoofdpijn, migraine of obstipatie, terwijl de onderliggende oorzaak soms gewoon een tekort aan vocht is. Ook als je voldoende drinkt, kun je toch een vochttekort hebben. Wist je bijvoorbeeld dat kraanwater niets en mineraalwater te weinig mineralen bevatten en dat water mineraalrijk moet zijn om door het lichaam verwerkt en gebruikt te worden? Dit heeft met osmose in de darmen te maken. Een klein beetje Keltisch zeezout of Himalaya zout toevoegen is zeer nuttig. Hier zitten namelijk wel mineralen in en dit onttrekt dus geen mineralen aan je lichaam. Het kan zelfs je mineralen een beetje aanvullen. Voor veel bejaarde mensen is voldoende drinken lastig, helemaal als zij hun dorst verliezen. Dat komt helaas regelmatig voor.

Wil je aan de slag met dit ‘zoute’ mineraalrijke water, bouw het dan langzaam op. Gebruik daarvoor ongeraffineerd roze Himalayazout of groenig Keltisch zeezout (¼ theelepel op 1 liter water in een glazen fles). Met het langzaam opbouwen wordt niet bedoeld dat je door de hele dag heen kleine slokjes water drinkt. Dan krijgt je spijsverteringssysteem nooit rust (en dat heeft het wel nodig). Doe als de oermens of wilde dieren en drink af en toe op de dag veel. Omdat er ook magnesium in zeezout zit, werkt het niet tot nauwelijks bloeddrukverhogend*. Extra tip: In plaats van maggi of bouillonblokjes, kun je goed Keltisch zeezout samen met tuinkruiden in soepen en sauzen gebruiken. Dat is gezond en lekker.

Check: drink jij onvoldoende of heb je een vochttekort? Wil je meer drinken en vind je dat moeilijk? Ik heb een aantal tips voor je waar je direct mee aan de slag kunt:

  • Voeg fruit, groente en/of kruiden aan je waterkan toe. Dit geeft een subtiele smaak. De bekendste smaakmakers zijn munt en citroen, maar ook tijm, lavendel, rucola, aardbei en komkommer zijn zeer geschikt. Een bijkomend voordeel is dat je waterkan of glas er mooi uitziet.
  • Start ‘s morgens bij het opstaan met een groot glas (lauw) water en voeg daar citroen of Keltisch zeezout aan toe. Dan heb je je eerste portie water al binnen.
  • Bouw het drinken van mineraalrijk water met Himalayazout of Keltisch zeezout in een paar weken op op tot circa 1 liter per dag. Zet een glazen fles op het aanrecht.
  • Maak waterijsjes van gezonde siropen of vries een bloemetje als madeliefje, viooltje of besje in een ijsblokje en versier hiermee je glas drinken.
  • Eet voedsel dat rijk is aan vocht, zoals een watermeloen, aardbeien, sinaasappels, komkommer, selderij of tomaten. Een (koude) zelfgemaakte soep is ook een prima aanvulling.
  • Drink voor de maaltijd een glas water. Hierdoor eet je iets minder en raak je geleidelijk een paar kilo’s kwijt.
  • Maak van groene thee, citroen, limoen, munt en/of citroenmelisse zelf een gezonde ijsthee. Voeg voor extra smaak een klein beetje vlierbloesemsiroop toe: heerlijk!
  • Neem een alcoholarm (tot 2%) of alcoholvrij drankje. Deze onttrekken geen water aan je lichaam en alcoholvrij bier bevat ook nog eens weinig calorieën.
  • Matig je suikerinname, omdat suiker een echte dikmaker en ongezond is. Kijk wat je drinkt hoeveel suiker erin (verstopt) zit. Suikervervangers zijn helaas ook niet gezond.
  • Alle veranderingen die je toepast in je leven – dus ook met je voeding - duren even voordat het gewoon en gemakkelijk is geworden. Geef het ruim een paar weken tijd.

Succes!  


Marion Vreugdenhil

Dit artikel is geschreven door Marion Vreugdenhil. Marion heeft haar eigen centrum voor natuurgeneeswijze en bewustzijn in 's-Gravenzande. Als ervaren therapeut test zij mensen hun lichamelijke, emotionele en mentale en spirituele balans en zoekt ze samen naar natuurlijke oplossingen en verandering.

Wil je meer weten over Marion of haar praktijk, kijk dan bij de Bewust Westland professionals.

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...