De kracht van je gedachten

Je hebt vast weleens gehoord van het woord ‘mindset’, maar wat betekent dat nu eigenlijk? Ik leg het je uit. Mindset is het Engelse woord voor ‘overtuiging’. Het staat voor de manier waarop jij naar jezelf en je omgeving kijkt en hoe jij over jezelf en je omgeving denkt, jouw gedachten dus! Mijn idee is dat GedachteKracht jou ontzettend helpt naar minder stress en meer energie in je leven. 

Herken jij de onrust in je brein? Ik noem het ook wel je piekerfabriek. Je gedachten die de hele dag bewust en meestal onbewust door je hoofd razen. Wist jij dat we wel 60.000 gedachten per dag hebben waarvan een groot deel met een negatieve lading? Dat betekent nogal wat. Met andere woorden onbewust zijn we onszelf een groot deel van de dag aan het voeden met negatieve opmerkingen. Dit kost ons bakken energie, zonder dat we het door hebben. Herken jij je erin dat je nogal kritisch bent op jezelf, trek je je vaak iets aan van je omgeving, wil je het graag goed doen voor anderen, wil je leuk gevonden worden of ben je perfectionistisch en leg je de lat heel hoog voor jezelf? Dit wetende dan begrijp je ook dat je gedachtekracht veel invloed heeft op het boosten van je zelfvertrouwen, energie en geluk. We kunnen onze gedachtekracht trainen en hier veel mee bereiken! Tem je brein, let’s go!!

Anders denken is anders voelen en anders doen

Er is veel te ontdekken over gedachten. Je kunt gedachten niet vastpakken, vaak zijn ze er onbewust. Gedachten zitten in ons hoofd als een soort stemmetje, foto, filmpje. Een gedachte is een herinnering, een verwachting of een fantasie. Je gedachten hebben invloed op je gevoel. Als je iets denkt dan voel je dat in je lijf als je opmerkzaam bent. Denk eens aan een mandarijn en het water loopt in je mond. Denk je vaak ‘ik ben blij’, je gaat het voelen. Dit betekent dat jij invloed hebt op je gedachten en daardoor op je gevoel en wat je doet. Jij bepaalt of jij je gedachten gelooft. 

Je hebt gedachten, je bent ze niet!

GedachteKracht trainen

Hoe kun je je gedachtekracht trainen? Ik geef je 5 tips:

1. Wees nieuwsgierig naar je gedachten

Bewustwording van je gedachten geeft inzicht. Je gewoonten doe je op de automatische piloot, zonder dat je het in de gaten hebt. Dat is in veel gevallen heel handig, je hoeft niet over alles na te denken wat je op een dag doet. Zo is het ook met onbewuste gedachten. Je brein staat de hele dag aan als we ons er niet bewust van zijn en dit kost veel energie. Wil je je bewust worden van de gedachten die spelen in je hoofd sta dan eens stil, neem even de tijd om naar je gedachten te kijken/luisteren. Pak regelmatig een adempauze, ga rustig zitten en laat je gedachten stromen, wees je bewust van wat er bij je opkomt. Als je je bewust bent van je gedachten heb je altijd een keuze, je hoeft er niet in mee te gaan. 

2. Neem jezelf niet te serieus

Soms maken we ons druk om zaken waar we geen invloed op hebben. Je bent het niet met je collega eens, je irriteert je aan zijn/haar gedrag. Dit kost je veel onnodige energie. Je kunt de ander niet veranderen. Je kan wel onderzoeken hoe je zelf met de situatie wilt omgaan zodat je er geen last van hebt. Vier interessante vragen voor een helder hoofd (bron: Byron Katie)

Je hebt een gedachte die niet fijn voelt en waarbij je iemand de schuld geeft. 

  • Is het waar?
  • Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
  • Hoe reageer je op deze gedachte?
  • Wie zou je zijn zonder deze gedachte?

Wees nieuwsgierig naar het antwoord dat bij je opkomt. En onderzoek of het omgekeerde van je gedachte ook waar is? Kijk wat het met je doet. Wellicht ervaar je minder stress en meer rust. 

3. Leef in het NU

Denk eens terug aan de laatste keer dat je ruzie maakte met een vriend(in). Blijven er boze gedachten komen? Voel je de boze gedachten nu weer? Maar er is nu helemaal geen ruzie, de ruzie was TOEN. Of maak je je zorgen over de ontmoeting die eraan komt? Maar de ontmoeting is er nu niet, die is er STRAKS. Toen en straks bestaan NU niet. Toen is een herinnering en straks verzin je in je hoofd, want je weet niet zeker wat er straks gebeurt. Je vertelt jezelf een verhaal. Met je aandacht in het NU voel je je ontspannen en ervaar je rust. 

4. Wat je aandacht geeft groeit

Geef aandacht aan dingen die jij belangrijk vindt. Focus op alles wat goed gaat en positiviteit. Je denken bepaalt immers hoe je naar het leven kijkt en wat je eruit haalt. Zo maak je het verschil tussen positieve en negatieve energie. Tussen je vitaal of futloos voelen. Alles waar je aandacht aan geeft, wordt groter! Wat kies jij? 

5. Vier je succes!

Ga het doen! Stel kleine en haalbare doelen op en benoem wat je WEL wilt. Weet dat jouw leerproces is gestart en dat het zal gaan met vallen en opstaan. Je mag fouten maken, zonder fouten geen vooruitgang. Je hebt immers altijd de kans om opnieuw te beginnen. Wees blij en trots op de kleine stappen die je maakt. En wees dankbaar voor wat al goed gaat. Sta bewust stil bij alle mooie dingen die je wel hebt in je leven, het liefst elke dag! 

 

Wil je hulp bij het temmen van je brein en het trainen van je GedachteKracht neem dan contact op met Miranda van Kester GezondeKracht voor een Mindful Walk of 1-op-1 buitencoaching. 


Miranda van Kester

Dit artikel is geschreven door Miranda van Kester, stress- en burn-outcoach en Powerwalktrainer bij Powerwalkclub De Lier. Vanuit haar Buitencoachbedrijf GezondeKracht coacht en traint zij volwassenen naar fysieke en mentale FITheid. Haar expertise in gedragsverandering, kennis van het brein en gezonde gewoonten neemt ze mee om jou te laten stralen. 

Wil je meer over haar of de praktijk weten, kijk dan bij de Bewust Westland professionals.

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...